Le desetina romskih otrok v jugovzhodni Sloveniji zaključi osnovno šolo
Le desetina romskih otrok v jugovzhodni Sloveniji zaključi osnovno šolo
Ljubljana, 27. oktober – V povprečju le okoli deset odstotkov otrok iz romskih družin v jugovzhodnem delu Slovenije doseže osnovnošolsko izobrazbo, opozarja Zagovornik načela enakosti v posebnem poročilu. K slabim rezultatom bistveno prispeva nizka vključenost romskih otrok v predšolske programe, nezaupanje v institucije in neustrezne življenjske razmere.
Kot poudarja zagovornik Miha Lobnik, romski otroci pogosto niso vključeni v vrtce, kar pomeni, da v šolo vstopajo brez osnovnih socialnih in jezikovnih veščin. Starši se za to obliko varstva ne odločajo, ker vrtcem ne zaupajo, hkrati pa pogosto sami ne pripisujejo izobrazbi ključne vloge pri izboljšanju življenjskih pogojev.
"Starši, ki želijo, da bi bil njihov otrok uspešen v šoli, pogosto nimajo ne znanja ne možnosti, da bi ga pri tem učinkovito podprli," navaja poročilo. K temu se pridružujejo tudi revščina, neustrezna bivalna infrastruktura in pomanjkanje pogojev za učenje.
Zagovornik opozarja tudi, da država ne spremlja dovolj učinkov svojih ukrepov. Zato med 19 priporočili pristojnim institucijam izpostavlja nujnost zbiranja podatkov o napredku romskih otrok in redno analizo izobraževalnih dosežkov te skupine.
Poleg tega poročilo predlaga brezplačne tečaje slovenščine pred vstopom v šolo, večjo vključitev otrok v vrtce zunaj romskih naselij, okrepitev vloge romskih pomočnikov in večje sodelovanje Sveta romske skupnosti pri ozaveščanju o pomembnosti izobrazbe.
Lobnik izpostavlja tudi upad strpnosti do Romov, ki je od leta 2020 najizrazitejši prav v jugovzhodni Sloveniji. Opozarja, da brez občutka varnosti za vse prebivalce ni mogoče doseči izboljšanja stanja v izobraževanju romskih otrok. Ob tem je izrazil sožalje ob nedavni tragični smrti žrtve nasilja v Novem mestu.